sobota, 20 lipca 2019

Ostatnia księga

24.03.2016


W ten oto sposób docieramy dziś do ostatniej księgi Starego Testamentu - księgi proroka Malachiasza.

Księga należy do ksiąg prorockich Starego Testamentu i stanowiła część Księgi Dwunastu Proroków Mniejszych.

Malachiasz, któ®ego imię oznacza „poseł Jahwe” działał około osiemdziesięciu lat po Aggeuszu i Zachariaszu, prawdopodobnie niedługo, zanim Nehemiasz został namiestnikiem Jerozolimy, około połowy V w. przed Chr.

Księga składa się w pierwszej części z 6 dysput prowadzonych między Bogiem Jahwe, prorokiem. Ogólnie rzecz biorąc, Malachiasz krytykuje ludzi za ich stosunek do Boga i za ich brak posłuszeństwa, niedotrzymane obietnice, bezwartościowe ofiary itd. Nie uważa za usprawiedliwienie trudnych czasów, twierdzi, że ludzie sami są sobie winni, bo więcej uwagi zwracali na własne inklinacje, niż na wolę Bożą.

„Nie mam Ja upodobania do was, mówi Pan Zastępów, ani Mi nie jest miła ofiara z waszej ręki. Albowiem od wschodu słońca aż do jego zachodu wielkie będzie imię moje między narodami, a na każdym miejscu dar kadzielny będzie składany imieniu memu i ofiara czysta. Albowiem wielkie będzie imię moje między narodami - mówi Pan Zastępów. Wy zaś bezcześcicie je, mówiąc: Stół Pański jest splugawiony, bo składane na nim ofiary są miernej wartości.”

Druga część to dwuczęściowy epilog, w którym Malachiasz wzywa do posłuszeństwa Prawu Mojżeszowemu,  właściwego ustalenia priorytetów i zapowiada ponowne przyjście Eliasza oraz usunięcie ze świata wszelkiego zła przy pomocy ognia, co jest jedynym w tej księdze nawiązaniem do czasów ostatecznych.

„Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Oto nadejdzie, mówi Pan Zastępów. Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy. Usiądzie więc, jakby miał przetapiać i oczyszczać srebro, i oczyści synów Lewiego, i przecedzi ich jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe.”





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Możliwość komentowania została zablokowana ze wzglądu na zawieszenie działalności tego bloga. Zapraszam na mój drugi blog Karkonosze moja miłość - wystarczy kliknąć w obrazek z tym tytułem po lewej stronie.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.