Księga Hioba to dydaktyczny poemat stanowiący jedną z ksiąg
Biblii hebrajskiej. Umieszczana jest między księgą Estery a Psalmami. Zgodnie z
powszechnym poglądem biblistów powstała ona w V-III w.p.n.e. po zburzeniu
Jerozolimy i po okresie niewoli babilońskiej. Księga zawiera 42 rozdziały
pisane oryginalną formą języka hebrajskiego, różnie datowaną. Tradycja
rabinistyczna przypisywała autorstwo Mojżeszowi.
Treścią tej księgi jest opis cierpienia sprawiedliwego Hioba
(איוב, Ijow) i jego dyskusji z przyjaciółmi, do której włącza się sam Bóg. W
istocie autor porusza dwie ważne kwestie:
Dlaczego niewinni cierpią?
Dlaczego Bóg pozwala, by na ziemi istniało zło?
Szkoda tylko, że w zasadzie nie podaje żadnej odpowiedzi na
te pytania…
Hioba można uważać za prefigurację Chrystusa czyli zjawisko,
zdarzenie, fakt, osobę zawierającą cechy czegoś, co nastąpiło później i będącą
jednocześnie pewnego rodzaju zapowiedzią tego. Hiob był wiernym i sprawiedliwym
czcicielem Boga. Chociaż został skazany na ciężką próbę (utracił majątek,
dzieci i zachorował na trąd) nie stracił wiary w Bożą sprawiedliwość. Jest on
symbolem cierpienia niezawinionego. Przyjaciele Hioba przy spotykających go
nieszczęściach radzili mu, aby uznał swoją winę, gdyż sądzili, że tragedie
które go dotknęły są karą za grzechy. Hiob jednak był przekonany o swojej
prawości i bronił jej odważnie. Hiob wierzył w istnienie Sprawiedliwego. Dyskutował
z nim, pytał dlaczego te dramaty spotkały właśnie jego, lamentował nad sensem
swojego życia, ale pozostał wierny Bogu. Jest on przykładem archetypu człowieka
ciężko doświadczonego przez los.
Autorem jednego z przekładów Księgi Hioba na język polski
jest Czesław Miłosz. We wstępie tego tłumaczenia ks. Józef Sadzik pisze, że
dramat Hioba polega na napięciu, którego jak się wydaje nie można pokonać, bo z
jednej strony przekonanie o własnej prawości, a z drugiej świadomość, że to Bóg
sprawiedliwy go doświadcza.
Księga Hioba stanowi opis obrazu świata starożytnych
Hebrajczyków. Opisy ziemi, zwierząt i ptaków w ich naturalnym środowisku odznaczają
się dużą dokładnością.
Księga Hioba wpłynęła na europejską literaturę piękną.
Johann Wolfgang von Goethe wzorował się na rozmowie Boga z diabłem, pisząc
Fausta. Zamiast rozmowy o Hiobie Bóg rozmawia z diabłem o uczonym Fauście,
który nie osiągnął poznania. Holenderski pisarz Harry Mulisch w powieści
Odkrycie nieba zamiast rozmowy Boga z diabłem przedstawił rozmowę dwóch
aniołów, którzy rozmawiają o losach głównych bohaterów powieści, wyznaczając
ich los.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Możliwość komentowania została zablokowana ze wzglądu na zawieszenie działalności tego bloga. Zapraszam na mój drugi blog Karkonosze moja miłość - wystarczy kliknąć w obrazek z tym tytułem po lewej stronie.
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.